A bajor túracipő gyártó, a HANWAG nem az tipikus modern kereskedelmi sikersztori – meteorikus terjeszkedés, exponenciális növekedés és gyors profit jellemzi. Szerencsére...
Száz év. Az outdoor iparban a folyamatosan változó trendekkel – ez hosszú idő. Ennek ellenére a HANWAG túracipőgyártó számára egy kérdés továbbra is központi téma maradt: Mitől lesz igazán jó egy túrabakancs?
A kérdés kezdettől fogva segített a HANWAG megformálásában. Megváltoztatta és globálissá tette. A Münchentől északnyugatra fekvő szerény faluban működő kis műhelyből a HANWAG az évtizedek során növekedett. Nem szélsőségesen vagy drámaian, ahogyan a modern cégektől elvárható. Ehelyett lassan, szilárdan – és következetesen – nőtt.
A sietség és a gyors ütemű fejlesztés soha nem volt a HANWAG stílusa. Sem a cipőivel, sem az alkalmazottaival, sem a cégfilozófiájával. Fennállásának első 83 évében mindössze két igazgatója volt: a cégalapító Hans Wagner, aki harmadik generációs cipész volt, és unokaöccse, Josef Wagner. A cég ma már messze nem egy kis műhely, de továbbra is valódi, szakértő cipészmesterség. Beszélgessen jelenlegi és korábbi alkalmazottaival, és gyorsan megérzi, hogyan befolyásolja és formálja a mai napig a HANWAG gondolkodását és embereit az a kérdés, hogy mi a jó lábbeli.
Vegyük Franz Kreutnert. Nem sokkal a második világháború után menekültként csatlakozott a társasághoz – és 47 évig maradt. Mindkét cégigazgatóval dolgozott együtt, „Hans és Sepp”, ahogy ő nevezi őket. És mivel szakképzetlen munkásból osztályvezetővé fejlődött, 1947 és 1994 között szinte minden HANWAG-alkalmazottat ismer, és sok szórakoztató történetet mesél el a hegyi kirándulásokról vagy a sörfesztiválokról. Vagy vegyük Adam Wegert, aki 1968 és 2015 között dolgozott a HANWAG-nál, néhány rövid közjátékkal. A kutatási és fejlesztési részleg hosszú ideje vezető vezetőjeként személyesen hordott és tesztelt a cég minden cipőjét a hegyekben. Joseph Wagner „a funkcionális és technikai részletek perfekcionistájának” nevezte.
A HANWAG többek között síbakancsokat készített, amelyeket az 1960-as években nagy mennyiségben exportáltak az Egyesült Államokba. A HANWAG mászócipője még kissé túl korán került a piacra a mászókonjunktúrához. Voltak HANWAG siklóernyős bakancsok, amelyeket a lágy leszállás biztosítására terveztek. Mindezen fejlesztések során a HANWAG csendben tovább építette alapvető kompetenciáját: tartós, strapabíró, mégis kényelmes hegyi és túrabakancsokat gyártott. Olyan csizmák, amelyek nem csak a „meredek” müncheni városi utcákat fogják kibírni, de valójában magashegyi hegymászáshoz készültek világszerte, távoli dzsungel-expedíciókhoz és hosszú távú túrákhoz. Bakancs erdei ösvényekhez, vidéki túrákhoz és városi felfedezéshez is. És ezen az úton folytatódott évtizedről évtizedre. Mint ilyen, a fenntarthatóság mindig is központi tényező volt a vállalat hosszú távú megközelítésében. Jóval azelőtt, hogy a zöldmosás korában ezt a kifejezést újra bevezették volna.
A hosszú távú gondolkodás és a minőségi kivitelezés azt is jelenti, hogy egy jó túrabakancs pár száz euróba kerül, és mégis jóval kisebb haszonkulcsot termel, mint egy feleannyiba kerülő tornacipő. Különösen akkor, ha a csizma készítéséhez használt több mint 100 alkatrész elkészítésekor nem vágják le a sarkokat – a kiváló minőségű Vibram talptól az időtlen, teljes bőr felsőrészig vagy a tömör, mélyen húzható fűzésig. A HANWAG a legmagasabb minőségi szabványok megtartása érdekében viszonylag szerény kollekcióira csak európai gyártóüzemekben gyárt. Ilyen például a magyarországi gyára. Vagy a családi tulajdonban lévő horvát csizmakészítő vállalkozás, amely több mint 30 éve kizárólag a HANWAG-nak dolgozik. A HANWAG pedig a mai napig csizmát készít a cég székhelyén Vierkirchenben, amely már nem egy kis falu, hanem egy gyors városi vasút köti össze Münchennel.
A hosszú élet kihívása azonban mindig is az volt, hogyan haladjunk a korral, miközben tanulunk a múltból. 2004-ben, amikor nem volt senki, aki a HANWAG élére álljon, a családi vállalkozás igazgatója, Josef Wagner úgy döntött, hogy vevőt keres. A svéd Fenix csoportot választotta, mert azt akarják, hogy a HANWAG továbbra is prémium márka legyen. Az új tulajdonosok alatt a kollekció színe és dizájnja kissé megváltozhatott; a felhasználási területek kiszélesedhettek volna, de szívében a HANWAG továbbra is kiváló minőségű cipész egy kis bajor faluból, amely csizmákat árul az egész világon.
Szóval mitől lesz jó csizma? Josef Wagnert idézik: „Tulajdonképpen egy jó csizma sosem készül el igazán.” Szavai a következő száz évre is vonatkozhatnak.